Meer gewicht verliezen door meer te eten
Wanneer vrouwen met overgewicht op een dieet worden gezet met een laag vetgehalte, verliezen ze gewicht. Maar nu blijkt dat ze meer kilo's verliezen wanneer ze meer voedsel eten met een lagere calorie-inhoud, zoals fruit, groenten en soep. Dit is gebleken uit een studie van één jaar, gebaseerd op het “volumetrics” dieet, uitgevoerd door Penn State University onderzoekster Barbara J. Rolls.Het “volumetrics” dieet bestaat uit weinig vetten, zodat er meer calorieën kunnen opgenomen worden uit andere voedingsmiddelen. Op deze manier kan je veel waterrijk voedsel met een lage densiteit eten zoals fruit, groenten en soep. Er werd al gezien dat dit dieet goed werkt op korte termijn, maar hoe zit het nu op lange termijn?
Om deze vraag te beantwoorden selecteerden Rolls en haar collega's 97 obese vrouwen met een gemiddeld gewicht van 90 kilo. Deze vrouwen werden in twee groepen verdeeld, die elk een ander dieet voorgeschoteld kregen. De helft van de vrouwen werd op een dieet gezet met een laag vetgehalte, de andere helft gebruikte hetzelfde dieet maar kreeg de raad om meer waterrijk fruit, groenten en soep te eten. De vrouwen werden gedurende de eerste zes maanden intensief begeleid door een diëtiste, ze kregen kookles en verschillende tips om hun dieet zo goed mogelijk vol te houden. Ze kregen ook psychologische begeleiding en ze werden aangespoord om aan lichaamsbeweging te doen.
Een vierde van de vrouwen hield het dieet vol gedurende een heel jaar, ze verloren allemaal gewicht. De vrouwen met het gewone dieet verloren gemiddeld zes kilo, maar de vrouwen met het aangepaste dieet verloren gemiddeld acht kilo, ookal aten ze tot 25% meer voedsel.
Als je dit artikel interessant vond en op de hoogte wilt blijven schrijf je dan in op onze nieuwsbief



